Wat de examinator je kan vragen over de bandenconditie
Banden controle
Als automobilist heb je de taak om het verkeer veilig te houden. Daarom ben je ook verplicht je auto in goede conditie te houden. De banden horen daar uiteraard ook bij.
Eens per maand is het de bedoeling dat je de volgende zaken controleert:
- Bandenspanning
- Profieldiepte
- Beschadigingen
- Aanwezigheid van het ventieldopje
Hoe en waarom?
Deze vier zaken zijn belangrijk om voor elkaar te hebben, omdat het goed voor de veiligheid is. Maar dat niet alleen, ook is het milieu/brandstofgebruik in het geding op het moment dat een van de zaken niet in orde is.
Beschadigingen
Door het raken van een stoeprandje of door over een scherp voorwerp te rijden, kan de band beschadigd raken.
Het is belangrijk dat je dan ook regelmatig het loopvlak, maar ook de beide zijkanten goed controleert op beschadigingen. Deze zorgen voor zwakke plekken op de band en kunnen zorgen voor een klapband.
Dat gebeurt altijd op een moment dat je juist niet wilt, namelijk op het moment dat de luchtdruk in de band het hoogst is.
En dat is dan juist als de band het warmst wordt, dus op de autoweg of autosnelweg.
Wanneer wil je nu echt GEEN klapband? Juist, als je erg snel rijdt!
Bandenspanning
Als bandenspanning onjuist is, leidt dat tot overmatige slijtage, slechte wegligging en een te hoog brandstof verbruik.
Bandenspanning kun je bijvoorbeeld controleren bij een tankstation.
De juiste bandenspanning wordt weergegeven in bar, staat altijd in het instructieboekje, en vaak in deurstijl bestuurderskant of brandstofklepje.
Profieldiepte
Het profiel van een autoband is om bij regen het water dat zich tussen de band en het wegdek bevindt, af te kunnen voeren. Als dit profiel te ondiep is, kan het water niet goed weg. Daarom is er een wettelijk minimum diepte opgesteld. Deze is 1,6 mm.
In het profiel van autobanden zijn kleine indicatoren aangebracht, die gelijk zijn aan bovengenoemde diepte.
Is de band gelijk afgesleten met de indicatoren, weet je dat de band versleten is en vervangen moet worden.
Voor een winterband zijn de regels gelijk, maar omdat een winterband juist voor extra grip moet zorgen bij slechte weersomstandigheden, wordt een profieldiepte van 4 mm of meer aangeraden.